Glenn Martinsen. Foto privat

Oppstarten
I 2014 startet det med en samtale fra ansvarlig hos Hegnar Medias bokklubb. Glenn Martinsen tok kontakt med oss i Max Dialog, for å lufte et mulig samarbeid. På dette tidspunktet var vi i grunn ganske fullsatt med prosjekter og hadde ikke mulighet til å ta på oss flere oppdrag. Som tidligere skrevet, av Jørgen Bruun i artikkelen “6 år med jobb i Spania for Max Dialog“, som du kan lese her. Forteller Jørgen Bruun om forskjellige meritter vi har oppnådd. Sommeren 2015, kontaktet vi Hegnar Media AS, vi hadde på dette tidspunktet bestemt oss for å bygge ut. Slik at vi kunne øke bemanningen og oppdragsmengden vår. Glenn Martinsen engasjerte seg svært raskt og satte i gang maskineriet. Vi var nå i gang med salg av forskjellige produkter for Hegnar Media AS.

Fra 80m2 til nesten 500m2 skulle vise seg å være verdt ventetiden!

9 av 10 plasser er bemannet.
Hegnar Media har eget ringerom hos oss. Totalt er det en kapasitet til 13 selgere på dette rommet, men prosjektet har en øvre grense på totalt 10 selgere pr nå. Da vi har et aktivt samarbeid med et annet TM byrå, som vil bistå med å verve medlemmer fra kunder som aktivt handler i bokhandelen til Hegnar Media. Vi skal i gang med etablering av en nytt segment på dette prosjektet, som vil øke antallet fra 9-13 hos oss. Det vil si at vi nå skal begynne prosessen med å finne 4 selgere til, slik at vårt ringerom er 100% bemannet. Dette var ikke mulig før, men er nå innen rekkevidde.

Rekruttering, et sentralt tema for flere oppdrag.
Oppdragsgiver og vi, stilte flere spørsmål til dette, hvordan skaffe folk som er gode nok og motiverte for salg for dette oppdraget? Vel, det skulle vise seg at bokklubben som ikke var en “typisk” bokklubb, ga tilslag på antall søkere. Hegnar Media er tross alt, et sterkt merkenavn. Siden oppstart sommeren 2015 til dagens dato, har interessen for å jobbe med dette prosjektet gitt størst tilslag i antall søkere og lavest “selgerflukt”. Det er et kjent fenomen i vår bransje at selgers “levetid” på forskjellige prosjekter er relativt kort, sammenliknet med andre bransjer. Bokklubbens selgerne, som lykkes, mottar en stabil og god lønn. I tillegg har en aktiv oppdragsgiver, sikret at det ikke lengre bare er stabilt, men også et av dem best betalte prosjektene for våre selgere. Prosjektet i seg selv har god “standing” i markedet og selgerne får godt betalt for hvert enkelt medlem som verves.

Betalt etter innsats.
Hos oss jobber dem fleste selgerne på ren provisjon. Det gjøres ca 0,8 salg pr time på prosjektet og for selger betyr det 200,- i timelønn om man ligger på 0,8 pr time. Tatt i betraktning at vi befinner oss i Fuengirola, Spania. Lave levekostnader, gode provisjoner og lave skatter, sikrer at våre selgere får så mye igjen av salget sitt, som overhodet mulig. Siden 2015 til 2018 har vi økt provisjonen fra 125 til 250 pr salg om man leverer etter minstemål. Kanskje er dette grunnen til at svært få vil “gi fra seg” plassen sin på prosjektet.

Periode med lite salg.
Vi har jo som alle andre, opplevd at salget går ned. En periode på flere måneder, noen selgere ga seg, andre stod løpet ut. Det ga i alle fall en gevinst for dem som valgte å bli.
Bokklubben leverer nå som før og teamet er sammenspleiset og målbevisst. Salgskonsulent, Mathias Nymo, tok ansvaret for at ringerommet fikk seg et løft og har engasjert gjengen med å male, flytte inn sofa og andre effekter er under planlegging for at trivselen skal være høy.

Stolthet – Det er ingen tvil om at vi er stolte av å ha selgere som både engasjerer seg for miljøet og trivselen på arbeidsplassen sin. Selgere hos oss har ved flere anledninger vist seg å ønske det beste for oss, seg selv og alle andre som både jobber for oss og med oss. Et stort takk til Mathias, som engasjerte andre selgere hos oss og til alle som deltok med å gjøre dette ringe-rommet til sitt eget!